جنگل‌های کوردستان همچنان در آتش می‌سوزند

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع اطراف مریوان ادامه دارد.

با گذشت چندین روز از آغاز آتش‌سوزی وسیع جنگل‌های مریوان، تلاش شبانەروزی فعالان محیط زیست مریوان و تیم‌های اعزامی از دیگر شهرهای کوردستان برای مهار آتش همچنان ادامە دارد.

در پی فراخوان انجمن سبز چیا برای مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع مریوان، تیم‌‌هایی از شهرهای بانه، سقز، سنه، کامیاران و دیگر شهرهای کوردستان خود را به مریوان رسانده‌اند.

یکی از فعالان محیط زیست حاضر در منطقه آتش‌سوزی در گفت‌وگو با شبکە حقوق بشر کوردستان ضمن تایید وجود عامل انسانی در بروز این آتش‌سوزی گستردە، گفته است: “گفتەهای برخی از مقامات و رسانەهای دولتی در مورد منشا آتش‌سوزی‌های امسال کە آن را صرفا نتیجە تغییرات اقلیمی اعلام می‌کنند، نە تنها بر خلاف واقعیت است بلکە با مشاهدات میدانی ما نیز در تناقض است”.

این فعال محیط زیست، در ادامه گفته‌است: “حدود ١٠ روز قبل همزمان در دو منطقە نزدیک بە هم آتش‌سوزی‌های وسیعی شروع شد؛ جنگل‌های روستای ‘کانی میران’ کە بە سمت روستای ‘سعدآباد’ نیز کشیدە شد، و در آن سوی دریاچە زریبار نیز جنگل‌های روستای ‘سیف’ کە بە سمت جنگل‌های اطراف گسترش یافت. بنا بە ارزیابی انجمن سبز چیا در مجموع حدود ٤٤٠ هکتار از پوشش جنگلی این دو نقطە در آتش سوخت”.

انجمن سبز چیا برای اولین بار اقدام بە برپایی کمپ ثابت در نقاط نزدیک بە محل آتش‌سوزی‌ها نمودە و سازماندهی نیروها را از این کمپ‌ها انجام می‌دهد تا سازماندهی بهتر اعضا و داوطلبان شرکت کننده در اطفای حریق به نحو احسن صورت بگیرد. انجمن سبز چیا از طریق این کمپ عملیاتی سعی شده است اطلاعات لازم در خصوص اطفاء حریق، سازماندهی شرکت کنندگان و ارائە راهکار و برنامه‌ریزی‌هایی که‌ جهت کنترل اطفای حریق ارائه را اجرایی کنند که از آن می‌توان به عنوان یکی از تجارب مهم و موثر جهت مقابله بهتر با آتش‌سوزی جنگل‌ها نام برد‌. این انجمن در فراخوان‌های خود از خلق خواسته است کە علاوە بر تامین اقلام مصرفی و غذایی، کمک‌های مادی خود را نیز بە حساب انجمن واریز کنند، چرا کە برخی از تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش‌سوزی‌ها در بازار وجود ندارد و باید سفارش دادە و ساختە شوند.

ساعتی پیش، پس از وقوع آتش‌سوزی ‘درەوران’ واقع در مریوان انجمن سبز چیا، ۲۵ تیم جهت کنترل آتش جنگل‌های ‘نچه، درەوران و هنجیران’، روانه کرده است.

همچنین جمعیت حقوق بشر کوردستان در گزارش خود اعلام کرده است: “نهادهای امنیتی تا کنون دەها تن از فعالین این حوزە را بە اتهامات سیاسی بازداشت و مورد تعقیب قرار دادەاند که در آخرین مورد آن، پنج تن از فعالین محیط زیستی مریوان بە نام‌های آزاد روحی، لایق احمدی، سرکَوت عبادی، آلان اردشیری و دلیر محمدی در روزهای گذشتە از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدەاند کە تا کنون از سرنوشت و وضعیت آنها اطلاعی بە دست نیامدە است”.

همچنین در سلسلە آتش‌سوزی‌های چند روز اخیر مریوان تا کنون ٢٠ تن از فعالین داوطلب مصدوم شدەاند.

در حال حاضر آتش‌سوزی به شدت ادامه دارد.